Sommerherrens blog om dominans og underkastelse


Damesaddel
6 marts 2011, 17:12
Filed under: kjole, nederdel

Nogle mænd tænder på kvinder i stramme ridebukser. Det gør jeg ikke. Som mine faste læsere ved, tænder jeg slet ikke på kvinder i  bukser, men derimod på kvinder i skørter. Det er der mange årsager til. Dels finder jeg det feminint, jeg kan godt lide at man kan se forskel på kvinder og mænd. Dels synes jeg at det er smukt, om det så er en kort kjole der viser benene, en stram nederdel der fremhæver bagen, et let skørt der bevæget sig forførende i vinden eller de mange andre smukke og feminine variationer. Og vel også fordi skørter ind imellem er lidt mere upraktiske end bukser. Specielt i forbindelse med underkastede kvinder finder jeg det passende at hendes påklædning ind imellem sætter nogle begrænsninger for hende. Begrænsninger som kan minde hende om hendes status som underkastet.

Når jeg startede med at nævne ridebukser, er det fordi emnet for dette indlæg er en ting som jeg altid har syntes godt om, men som jeg ikke har nævnt før. Nemlig damesadlen. En saddel der er designet til at kvinder kan sidde anstændigt med begge ben på samme side af hesten. En stilling der selvfølgelig ikke er lige så stabil som at sidde overskrævs, men som er langt mere feminin og yndefuld. Specielt hvis ryttersken er i kjole.

Tre kvinder til hest i damesaddel og lange kjoler

Damesadlen blev opfundet den gang kvinder altid gik i lange kjoler og hvor det nok har været opfattet som lidt vulgært hvis en kvinde, specielt i de bedre kredse, sad overskrævs på hesten. Det har været en måde hvorpå også fornemme kvinder kunne ride på en hest, og har dermed vel egentlig været med til at give dem frihed.

I dag finder vi det helt naturligt at kvinder sidder overskrævs på hesten når de rider. Damesadlen bruges derfor kun af kvinder der kan lide denne specielle form for ridning. Jeg har indtryk af at den er næsten ukendt i Danmark, men der er dog en kvinde der har lavet en hjemmeside om damesadlen. Damesadel.dk

Min egen fascination af damesadlen falder helt i tråd med min fascination af kjoler og nederdele. Fordi den tillader ridning med (næsten) alle typer kjoler og nederdele, og fordi det er en måde at ride på som kun kvinder bruger, er resultatet meget feminint. Og det ser rigtig elegant ud. Det er også en mere krævende måde at ride på. Damesadlen kræver noget af sin bruger, lige som  høje hæle, stramme skørter og korsetter gør det. Men den betaler også tilbage med elegance og skønhed. Og, hvis anvendelsen er dikteret af en mand, med en følelse af at være under kontrol.

Jagt i damesaddel


6 kommentarer so far
Skriv en kommentar

Som tidligere rytter, så har jeg haft øje på damesadel ridning og det er aldrigt rigtigt slået igennem i DK. Hvilket er syndt da det er elegant og temmeligt svært. Bare spørg min eks-Herre *G*
Jeg ville have elsket at ride i damesadel men muligheder er få dårlige i DK, men i england er det ret stort.
Og hvem ellers end dig, Kære SommerHerre, nyder en kvinde i enhver form for skørt? *S*

Kommentar af Laura

Kære Laura

Tak for dit svar. Du bekræfter mit indtryk af at det ikke er slået igennem i Danmark. Desværre. Vi er så pokkers kedelige herhjemme.

Jeg har nu indtryk af at ganske mange mænd nyder kvinder i skørter, mange flere end der tør stå ved det. Men måske ikke i “enhver form for skørt”. *S* Dertil vil jeg nu sige, at selvom damesaddelridning traditionelt foregår i lange skørter, så ser jeg intet i vejen for at det kan foregå i kortere skørter, når først teknikken er lært. Og f.eks. en elegant spadseredragt vil da se fantastisk ud i en damesaddel.🙂

Hilsen Soher

Kommentar af sommerherren

Nu kan hvilken som helst skørt ikke bruges til damesadelridning. det ben som er på den forkerte side er lagt rundt om et “horn” som ligner en brun/sort pølse alt efter hvad farve sadlen er. Desuden har stigbøjler en fantastisk evne til at nive når man rider barbenet – så det ville være upraktisk og uelegant at ride damesadel i korte skørter.

Kommentar af Laura

Du har lige berøvet mig en af mine illusioner. Æv!😉

Men jeg synes nu stadig at en kvinde i damesaddel er både elegant og feminin. Også i lang kjole.

Soher

Kommentar af sommerherren

Beklager – hvordan kan jeg gøre det godt igen – se et par afsnit af The Tudors – der rider kvinderne vist både damesadel og i korset *S*

Kommentar af Laura

Jeg må se at få fat på The Tudors. Den har jeg hørt meget om. Og et korset vil da bestemt ikke forringe synet. *S*

Kommentar af sommerherren




Skriv et svar

