Sommerherrens blog om dominans og underkastelse


Forår i Prag
12 april 2009, 22:41
Filed under: Kønsroller, kjole, nederdel, påklædning

God påske, allesammen.

I foråret 1992 var jeg i Prag. En dejlig by, specielt i foråret. Det var tre år efter murens fald. Jerntæppet var væk og vestens påvirkning var begyndt, men absolut ikke gennemført. Prag var en charmerende blanding af gammelt og nyt. Som et eksempel på fremskridtet kan nævnes, at der nu var kommet supermarkeder. Med varer på hylderne! Og der var ingen kø ved kasserne. Køen var nemlig uden for kasserne. For sagen var at når man skal i supermarked, så skal man jo have en kurv. Og der var et begrænset antal kurve. Så folk stod pænt i kø for at få en kurv så de kunne komme ind at handle.

I kø for at få en kurv uden for supermarkedet.

I kø for at få en kurv uden for supermarkedet.

Det jeg lagde mest mærke til på den tur, var dog ikke supermarkederne, men alle de smukke og elegante kvinder som byen var fuld af. I et helt andet omfang end jeg har oplevet i Paris eller andre steder. Det har sikkert spillet ind at foråret netop var brudt igennem. Og at tøjstilen var mere gammeldags i den gamle østblok.  Der var nu ikke noget gammeldags over alle de kjoler, nederdele og sko jeg så i den uge. De havde gjort sig godt i Paris. Min teori er at en traditionel opfattelse af klædestil kombineret med flere penge og adgang til venstens varer, var årsagen til al denne skønhed. Under alle omstændigheder, jeg nød det.

Mor i elegant kjole og høje sko

Mor i elegant kjole og høje sko

Vores guide, en ung mand, fortalte underholdende om hvordan det var at invitere en pige ud i Prag. Han fortalte set fra mandens synsvinkel. Man kunne selvfølgelig ikke komme i slidte cowboybukser, som det var så almindeligt hjemme i Danmark. Man tog sit pæne tøj på. Så kom pigen også i en pæn kjole. Hvis der regnede, så forventedes det at manden havde medbragt en paraply. Så han kunne beskytte pigens pæne kjole, dels ved hjælp af paraplyen, dels ved at han gik yderst på fortovet og tog opsprøjtet fra bilerne. Det var også en selvfølge at han betalte gildet og fulgte hende hjem bagefter. Der var mange andre uskrevne regler, jeg kan desværre ikke huske dem alle sammen.

Men jeg husker at selv den gang tænkte jeg et sådant samfund med galante mænd og feminine kvinder, det kunne jeg godt tænke mig at leve i.

I får lige et par billeder mere:

Kvinde med elegant nederdel og rigtig flotte sko

Kvinde med elegant nederdel og rigtig flotte sko

En elegant mor i strikket sæt

En elegant mor i strikket sæt

Da jeg var i Prag igen mange år senere var meget forandret. Der var stadig mange elegante kvinder, men ikke i samme omfang. Mere som i Paris. Og supermarkederne ligner vores til forveksling, hvis man ser bort fra sproget. Jeg ved ikke hvordan det ser ud med kønsrollerne. Men i mine tanker er Prag stadig en by hvor en kvinde er en kvinde og en mand en mand.

God påske.

8 kommentarer so far
Skriv en kommentar

Hej SommerHerre,
God påske.

Da jeg boede i Prag bemærkede jeg den samme kvindelige elegance og nød den vildt. De tjekker kan et eller andet *S*

Laura

Kommentar af ~laura~

Hej Laura
Jeg vidste ikke at du havde boet i Prag. Det må have været spændende.

Men den kvindelige elegance er altså ikke kun et forårsfænomen. Det glæder mig at høre. *S*
Gad vide hvor meget det har ændret sig efter at Tjekkiet er blevet en den af vesten.

Soher

Kommentar af sommerherren

Ja, det var en spændende tid at bo dernede. Vi var der 99-01 og så igen retur på ferie for er par år siden. Selv om de nu er med i EU-fællesskabet så er de stadig de samme dernede og det er kun godt.

Dog bliver byen hele tiden smukkere efterhånden som de nænsomt får restrureret husene.

Jeg elsker Prag og ønsker mig tit tilbage. Var en god oplevelse at bo der *S*

Kommentar af ~laura~

Også andre steder i østlandene findes kulturen. Prøv f.eks. Polen 🙂 … sådan lidt længere sydpå end Gdansk i de lidt større byer. Det er en sand fornøjelse.

Kommentar af Hans Kvinde

Hmmm…. Det lyder som om jeg må på ferie ned gennem Østeuropa en gang. 😉

Soher

Kommentar af sommerherren

Jeg kommer selv sydøst Europa (hvis man kan udtrykke det på den måde) og kom til Danmark som 8 årig. Jeg kan huske, at jeg tit rodede i min mors skuffer og fandt en ting, der ikke kunne placeres i min barnlige bevidsthed (det var hofteholder). Ligeledes kan jeg huske, at hun altid var velklædt og gik i høje hæle. Selv, da hun var gravid med min lillesøster.

Hvor jeg kommer fra er der to ting, der er vigtige – kaffe på café og lækkert og feminint tøj, og man er villig til at sulte for et par smukke sko :).
Jeg er opdraget i det danske samfund, men lige på kønsmønstrene sidder de gamle dyder fast på ryggraden. Og jeg elsker det. Jeg ville aldrig ændre det. Jeg er trods alt en kvinde, og lader automatisk manden bestemme – dog med forbehold, naturligvis 🙂

Kommentar af Lucy

Kære Lucy

Jeg har lige opdaget en blog jeg skal have kigget lidt på. (Din). 🙂

Tak for din lille opdatering om samfundsforhold og kønsmønstre. Måske skulle jeg overveje at flytte til Østeuropa. 😉

Soher

Kommentar af sommerherren

Selv tak, men ville ikke anbefale dig østeuropa… Kvinder derfra er møgfarlige og stærke. Derfor holdes der fast på de traditionelle kønsmønstre.. Eller ville det jo være umuligt at styre os 🙂

Og mht bloggen, håber at du vil kunne lide den 🙂

Lucy

Kommentar af Lucy




Skriv et svar

