Sommerherrens blog om dominans og underkastelse


Etiketter
19 maj 2008, 6:42
Filed under: etiketter

Etiketter. Eller kasser. Vi mennesker har en tendens til at putte andre mennesker i kasser, eller sætte etiketter på dem. Vi har en idé om hvad kassen eller etiketten betyder, så når vi har puttet nogen i kassen eller sat etiketten på, så ved vi hvordan den person er. Tror vi.

Du har måske lagt mærke til at jeg ofte skriver “min kvinde” i en sammenhæng hvor andre villa have brugt “slavinde”, “tøs” eller lignende. Eller at jeg aldrig har meldt klart ud om jeg er til DD, D/s, BDSM eller hvad, selv om bloggen jo handler om dominans.

Årsagen er at jeg er bange for etiketter. Jeg er ikke bange for meget, men etiketter er jeg bange for. For når etiketten er sat på, så behøver du ikke sætte dig ind i hvordan personen egentlig er, så er han/hun dømt. Det ville såmen ikke være så slemt hvis etiketterne var entydige. Problemet ligger i at vi alle forstår noget forskelligt ved dem. Han er til BDSM og jeg er til BDSM. Altså tænder han på de samme ting som jeg gør. Hun er en slavinde og jeg har læst om en slavinde, så jeg ved godt hvordan hun er. Det er desværre ret menneskeligt at tænke sådan. Men der er ikke to mennesker der er enige om hvad en slavinde er. Eller hvad forskellen på en tøs og en slavinde er.

Så når jeg skriver kvinde, så er det ikke for at antyder at alle kvinder skal være som jeg beskriver. Men fordi ord som tøs eller slavinde vækker en masse associationer. Og der er meget forskellige opfattelser af hvad de to ord betyder. Og jeg ønsker at du skal læse hvad jeg skriver, ikke danne en mening på grund af ét ord.


21 kommentarer so far
Skriv en kommentar

Hilser SommerHerren.

God aften, smiler…

Kan blot skrive, at hun er så ganske enig i dine betragtninger, hvad angår etiketter.

Med ønske om en god aften.

sandra{C}

Kommentar af sandra{C}

Lige præcis etiketter har jeg diskuteret jævnligt – både med Herrer/tøser/slaver-/inder.
Det er åbenbart vigtigt for mange at kunne sætte mennesker i en boks fra start. Det irriterer mig grænseløst..
Hvad med at “dømme” ud fra de handlinger, det sagte eller skrevne….

Kommentar af trine*

ups.. sorry. Det var ikke meningen at lyde som en sur bitch.
Det ramte mig på et ømt punkt.. eller tidspunkt.

Kommentar af trine*

Jeg vil da helst ikke genere dig trine* uanset om du er en sur bitch, dårligt tidspunkt eller blot smilende😉

Det har altid været sådan her. Altid. Jeg ved ikke, det er bare noget jeg gør. Jeg læser noget, der står f.eks. MVH trine. Allerede der er der flere etiketter sat på dig.

1. jeg går ud fra du er kvinde
2. en interesse i denne verden må du have på en eller anden måde siden du er her jævnligt
3. dit forbogstav er altid med lille

Ok, der er masser af etiketter. Men jeg kan da også omdøbe dem, og kalde dem at danne et indtryk. Det er i virkeligheden det samme. jeg danner et indtryk af dig, ud fra det du viser mig. Hvad etiketten så er rent sprogligt, er egentlig ligegyldigt (for mig), for jeg tiltaler dig aldrig på de etiketter jeg nu har på dig. Måske betyder mine etiketter ikke det samme for dig, som de gør for mig. Men har det en betydning? Dog er etiketten transperent nok til jeg ville reagere hvis du pludselig skrev dit navn med stort forbogstav😉

Jeg synes mange selv lægger op til etiketterne. f.eks. igen, navnet. Med lille forbogstav. Det kan bare være du ikke ramte shift knappen da du skrev. Det kan være det kendetegner noget andet, som det ofte gør i BDSM relation. Jeg tillader mig at gå ud fra, det ikke er shiftknappen der er problemet. Hvis det alligevel er tilfælde, ville jeg opdage det på et tidspunkt, og finde viskelæderet frem..

Dermed ikke sagt jeg holder af de etiketter, for de hæmmer mig. Men de er der, og er rigtig svære at komme af med, synes jeg.

Kommentar af LilleKvinde

Tak alle, for jeres kommentarer. Det med at sætte etikettter på er nok noget vi alle gør, helt ubevidst. Etiketter er også nyttige, fordi de giver et førstehåndsindtryk. Det farlige er når man sætter etiket på nogen eller på sig selv og så modtageren forstår etiketten anderledes.

Derfor er det vigtigt, som du gør LK, at være opmærksom på ens egen opfattelse og prøve at se gennem etiketterne. Og derfor skal man passe få hvor man bruger etiketter over for fremmede.

LK, du skriver: “Faktisk synes jeg Din etikette er helt forkert, den lever ikke op til Dig”. Det lyder som en ros, men jeg kunne godt tænke mig at få uddybet hvad dit førstehåndsindtryk var, bare ud fra etiketten.

Faktisk forvirrede det mig lidt i starten at du (LK) skriver dit navn med stort. *S* Så ja, jeg bruger også selv etiketter.

Sommerherren

Kommentar af Sommerherren

God formiddag, SommerHerren,
Jeg har en tendens til at sætte alting i kasser og påklistre diverse etiketter, ofte blot ud fra, hvordan jeg mener det muligvis eventuelt måske, er.

Det er ikke særlig fair, at jeg gør det. Det er ikke fair overfor de mennesker, jeg tillader mig at påklistre. Jeg gør det dog alligevel, det sker helt automatisk.

I virkeligheden er jeg opdraget til det. Faktisk synes jeg de fleste mennesker indbyder til det.

Når det lykkedes for mig at pille etiketterne af (for de bliver altid sat), åbner jeg pludselig op for muligheden, at kende et menneske. At se det menneske, for hvad det er, i deres egne øjne. Det er ikke altid jeg føler det særlig tiltalende, og dermed er det ganske belejligt med disse etiketter.

Jeg er ikke bange for etiketter mere. Men jeg bryder mig ikke om, at folk tillader sig at tro, jeg er et sygt menneske, fordi jeg selv påklistre mig etiketten, slavinde. At jeg lider af behagesyge. At jeg er besat. Disse ting er hørt ofte igennem tiden.

Jeg ville gerne kræve, at folk undlader at være forudindtaget ved påsætning af etiketter. På den anden side, ønsker jeg slet ikke så mange mennesker skal se MIG. Igen, kan jeg ikke kræve det, da jeg ikke selv gør det.

Jeg forsøger dog, at være åben, uanset hvad folk kalder sig. I dette visuelle univers, er jeg faktisk ganske god til, at lade etiketterne være transparente.

SommerHerren = En Herre.. min første tanke.. Ved mit første besøg på Din blog.
Siden hen har jeg mere bare set, en Mand. Faktisk synes jeg Din etikette er helt forkert, den lever ikke op til Dig.

Med det sagt, må min mission i dag være, at lade mine etiketter være lidt mere transparente.

Jeg ønsker Dig en fantastisk dag!

Kommentar af LilleKvinde

Jeg bliver lige nød til at skrive at jeg ER behagesyg, MEGET gerne vil være besat, og at jeg elsker at lide af hensynsbetændelse. Blot ikke på den negative ladning mange forbinder min etikette med, OG naturligvis er disse ting kun velanset, ved Den rette vel at mærke😉

Kommentar af LilleKvinde

Kære LK

Mit bitchede var nu ikke møntet på dig.. eller andre som personer..*s*

Mit navn med lille, er en konsekvens af min entre i denne verden. Jeg var uerfaren og fik hurtigt forklaret, hvad man “forventede” af en m’er – og jeg havde behov for at underkaste mig de normer der er i SM-verdenen. “Falde” ind i miljøet.
Det er jeg heldigvis kommet over nu. Jeg har behov for at være mig.. ingen anden.

Mit navn fortæller jeg er en kvinde. At jeg kommer på disse blogge, fortæller jeg har en interesse for BDSM. Mine udtalelser fortæller at jeg er m’er/- og sub.. derfor mener jeg at det kan være ligegyldigt om navnet er med stort eller småt. Hvorfor skulle man have behov for at se om jeg var det ene eller andet.. før en evt. læsning af det skrevne.

Jo mere jeg ser, læser, føler.. jo mere er jeg klar over, at de etiketter vi sætter på hinanden er for snævre. MIN SM-verden er ikke den samme som alle andres – mennesker er jo heldigvis forskellige.

Kommentar af tøseliv

Hov.. glemte faktisk det vigtigste..*s*

At SommerHerren kalder sig SommerHerre finder jeg befriende. Det er “lyst og luftigt”. Der er noget positivt over det.

Mange forbinder BDSM med det “sorte univers” og finder navne som passer i det billede.
For mig er der intet mørkt og skummelt over det. S/m kan ligeså godt foregå i solskinnet på en græsplæne, som i en mørk kælder.

Kommentar af tøseliv

Ok nu blev jeg lige forvirret..
Du har to navne.. ja ja jeg er ikke så hurtig!

Jeg kan sagtens følge dig..

Og de to sidste linjer i den sidste
“For mig er der intet mørkt og skummelt over det. S/m kan ligeså godt foregå i solskinnet på en græsplæne, som i en mørk kælder.”

Der er jeg SÅ enig!

Kommentar af LilleKvinde

LK.. *s*
Jeg er tre navne.. men det er nu ikke min pointe. Jeg er EN kvinde – uanset hvilket navn og hvordan det skrives.

Kommentar af tøseliv

God formiddag SommerHerren,
Det der førte mig til Din blog, var Din fortælling om Salvinde for en uge.

Da jeg dernæst så Dit “navn”, fik Du fire etiketter.

1. En mand
(hankøn)

2. Dominant Sadist
(magt, smerte)

3. Kun når Du har ferie
(overfladisk)

4. Switch
(i og med det kun sker i ferierne, er Du sikkert underlagt konen i hverdagen)

*griner*

Ja det var faktisk hvad jeg fik sat på Dig ved første besøg her.

Senere skulle jeg så erfare noget helt andet. At det ikke er overfladisk, og ikke kun i ferierne og jeg tvivler stærk på Du er switch!

Jeg kunne ikke drømme om at fortælle om disse etiketter, med mindre jeg blev direkte spurgt. Det var mit førstehåndsindtryk på Dig.

Jeg skriver LilleKvinde med stort, udelukkende fordi LILLE står for fysisk størrelse, KVINDE står for Kvinde, og jeg ser mig ikke som mindre end nogen som helst, blot som en “i kraft af” en anden.. øhh.. var det forståeligt..😉

LK

Kommentar af LilleKvinde

@LilleKvinde

Tak for dit svar. Jeg havde slet ikke tænkt på at navnet kunne virke sådan, men det viser kun at der ikke skal meget til. Heldigvis ser du hurtigt gennem etiketterne.

Den virkelige forklaring på “Sommerherren” er at jeg er elendig til at finde på nick-navne. Jeg kan aldrig finde på noget jeg synes om. Jeg ville gerne have at det skulle signalere mand og dominant, så “herre” var naturligt. Det med sommer var bare noget jeg kom til at tænke på, og da en hurtig søgning viste at ingen andre brugte det, så blev det det.

For mig betyder det ikke noget om navnet står med stort eller småt. Det er bare et signal som man kan vælge eller fravælge. Men det er et meget brugt signal.

Kommentar af Sommerherren

@tøseliv/trine*

Det med græsplænen og kælderen kan jeg kun være enig i. Måske har jeg uden at vide det sendt et signal som passer fint på mig. Jeg ønsker et lyst og positivt forhold, ikke et sort univers. Selv om det kan være spændende at bevæge sig ind i det sorte univers en gang imellem.

Kommentar af Sommerherren

Tid til at blande sig i debatten.

Først og fremmest en tak til SommerHerren for en god blog, og tak til dem der kommenterer den.

Angående etikette så har vi selv en holdning til vores respektive interesser, tændingspunkter etc… Vi vælger ofte at sende et signal om netop den karakter vi ser os selv udfylde. Men som med meget andet, er tingene meget mere differentieret og ligeså ofte situationsbestemt.

I det efterfølgende beskrivelse har jeg valgt den stereotype indfaldsvinkel, heteroseksuelt forhold, D/S’er (mand) og sub/m’er (kvinde). I indsætter selv respektive præferencer.

Jeg ynder at sige, at i ethvert nyt forhold, starter man forfra. Inden man har lært sin partner at kende, er man mand og kvinde og først derefter, skal man gøre sig fortjent til henholdsvis Herre/Master som tøs/slavinde titlen eller etiketten. Er vi, som kalder os Herrer, ikke i stand til at stimulere tøsen/slavinden hos den kvinde vi er sammen med, så er det nok fordi vores interesseområder er forskellige, eller fordi vi ikke efterlader det indtryk, at vi kan dominere hende på de områder hun tænder på. Omvendt, skal en tøs/slavinde ligeledes kunne stimulere sin Herre/Master indenfor hans referencerammer. I et hvert forhold skal vi respektere vores partner, som personer, men i denne verden ligeledes for deres rolle i spillet. Det handler derfor først og fremmest om kemi, men også i rollerne respektive mand og kvinde, handler det om de følelse vi efterlader hos hinanden… de stimuli der gør os til dem vi er og som vi ser os selv.

Jeg er i øvrigt 100% enig i af BDMS begrebet dækker over en så bred vifte af roller og interesser, at entydige etiketter kun er noget der kan defineres mellem de personer der danner par. Og initialt kun i meget overordnede termer.

Kommentar af Officer and a Gentleman

@Officer and a Gentleman

Velkommen til, og tak for de pæne ord.

Hvor er det rigtigt det du skriver om at starte forfra og om nødvendigheden ad at stimulere hinanden.

Etiketterne er selvfølgelig en god hjælp til at finde hinanden. Man skal bare passe på ikke af afvise/dømme nogen ud fra en etiket, som man måske lægger noget andet i end den personen selv gør.

Kommentar af Sommerherren

OaaG..

Tal for dig selv.. Kald dig blot “SIG”.. *g*

Kommentar af trine*

Der er kun én gyldig etikette.. “MIG” – men det vil naturligvis være svært at holde personerne adskilt, hvis vi alle kaldte os det samme…*s*

Kommentar af trine*

>> SommerHerren

Som jeg skriver, er etiketter af så overordnede karakter, at de blot har til formål at anskueliggøre overfor andre hvilke præferencer man opfatter sig selv indenfor, eller hvor andre tidligere har kategoriseret en. En ren subjektiv betragtning.

>> trine*/tøseliv

Hmmm… ”MIG” – Masochistic In General. Havde dog helst set din etikette som ”SIG” – Submissive In General…. Du ved at pisken er til at dirigere og ikke slå med. SMil.

Officer and a Gentleman

Kommentar af Officer and a Gentleman

Det her er yderst interessant læsning!
Et emne der optager mig ganske meget i den mere generelle end specifikke betydning!

Kommentar af Vipse

OBS!!!
Kære alle interesserede……….
I det danske blad – PSYKOLOGI nr.7 (29sept.-9.nov)
Er der 8 hele sider om SM!!
“Sadomasochistisk SEX – Din smerte er min lyst”
En meget god beskrivelse og oplysning om emnet!!
Ked af at oplysningen kommer så sent, så hvis du vil læse artiklen skal bladet nok købes nu!!
Kh.

Kommentar af Legetøsen




Skriv et svar

