Sommerherrens blog om dominans og underkastelse


Ydmygelse
24 januar 2008, 11:18
Filed under: dominans, slavinde, ydmygelse

På opfordring vil jeg skrive lidt om ydmygelse. Ydmygelse omtales en del i forbindelse med D/s. Jeg tror ikke at der er to personer der har samme mening om hvad ydmygelse er. Eller hvordan det skal bruges. Hvis det skal bruges. Her vil jeg fortælle lidt om mit syn på ydmygelse som en del af et D/s forhold. Jeg gør på ingen måde krav på at det er den eneste eller den rigtigste holdning. Det er bare som jeg ser på det.

Hvad ydmygelse som D/s ikke er
Ydmygelse er i min verden ikke beregnet på at nedgøre den underkastede, i mit tilfælde kvinden. Jeg kunne ikke drømme om at kritisere en kvinde for hendes udseende eller at kalde hende værdiløs, luder eller andre ubehagelige ting. Eller at gøre hende til grin ved f.eks. at udstille hende i et latterligt kostume. Jeg ønsker en kvinde som er stolt af at tilhøre mig. Ikke en kvinde uden selvtillid.

Hvad er det så?
For mig er ydmygelse en måde at bekræfte dominansen og underkastelsen. En måde at understrege at jeg er Herren. At mine ønsker kommer i første række og at hendes bekvemmelighed er uden betydning.

Jeg kunne f.eks. finde på

  • at lade hende stå op at spise
  • at kræve hende klædt efter mit hoved, selv om det ikke er praktisk i forhold hvad hun skal foretage sig
  • at lade hende kravle
  • at føre hende i halsbånd og hundesnor (ikke offentligt)
  • at lade hende knæle foran mig og sutte pik mens jeg ser en film som hun gerne selv ville have set
  • at bruge hende som fodskammel
  • at lade hende slæbe alle poserne når vi er ude at handle
  • at lade hende stå ved siden af og vente mens Herren hviler sig på en bænk under en spadseretur

Halsbånd
Nogle finder det ydmygende at skulle gå med halsbånd. Det er det ikke for mig. I mine øjne er det en æresbevisning at bære mit halsbånd. Så selv om jeg kan bruge halsbåndet til ydmygende handlinger, f.eks. til at føre hende i snor eller binde hende til en krog, så er selve det at bære halsbåndet på ingen måde en ydmygelse, men tvætimod en æresbevisning.

Halskorset

Et halsbånd kan dog godt bruges ydmygende på en anden måde. Man kan lade kvinden bære det offentligt og dermed vise for andre at hun er slavinde. Det ville jeg normalt ikke gøre, men det kunne måske være spændende på en ferie langt fra hvor vi bor.

Hvis vi stedet for et “normalt” halsbånd taler om en posture collar (jeg kender ikke noget dansk navn) eller et halskorset, så er sagen en anden. Her taler vi om noget som er upraktisk og ubehageligt at have på. Men da Herren ønsker det, måske for at forbedre tøsens holdning, må hun gå med det.

Ball-gag

Gag

En gag er et instrument der kan bruges under leg. Men hvis den nu i stedet bruges en aften hvor Herren ikke vil forstyrres. Så ville jeg betragte det som ydmygelse. Men stadig helt i dominansens ånd. Herren vil have fred, så må tøsen finde sig i at blive gagged.

At neje
Nogle vil måske finde det ydmygende at neje. Det gør jeg ikke. Jeg betragter det som en naturlig måde at vise sin underkastelse. Men andre kan have en anden opfattelse. Hvis jeg får en tøs som finder det ydmygende at neje, bliver jeg nødt til at lære hende det. Det vil sikkert være nødvendigt med tvang i begyndelsen. Når hun så har prøvet det og ser at det ikke er så slemt, ja så vil jeg bruge det mere og mere, indtil det bliver naturligt for hende at neje for mig.

På den måde vil det i starten være ydmygelse som understreger underkastelsen, men med tiden blive en naturlig og ikke ydmygende del af forholdet. På samme kan mange andre af de ting jeg nævner, ændre sig fra ydmygelse til naturligt og dermed være med til at befæste forholdet som dominant og underkastet.

At neje er et symbol på ydmyghed

Afklædning
Hel eller delvis afklædning kan også bruges til at understrege dominans. Om du betragter det som ydmygende er nok mest op til dig selv.

  • Herren kan lade tøsen gå nøgen rundt mens herren er fuldt påklædt. Ikke under leg, men i en helt normal situation. F.eks. under støvsugningen.
  • Ved et af de første møder, kan Herren beordre tøsen til at klæde sig af og vise sig frem. Han kan undersøge hendes krop længe og nøje.
  • Herren kan beordre nederdelen af mens tøsen får smæk, og så ikke tillade at hun tager den på igen.
  • Sidstnævnte kan også bruges i f.eks. en SM klub. Med meget større virkning.
  • Herren kan forlange at tøsen bader topløs eller nøgen ved en almindelig badestrand.

Opsummering

Der er masser af andre muligheder for “den lille ydmygelse”. For mig er det vigtigt at kvinden tænker noget i retning af “det her er ubehageligt, men jeg gør det gerne for min Herre” og aldrig “mon han ikke kan lide mig mere” eller “jeg duer ikke”.

Hvis du har kommentarer til alt dette, må du meget gerne skrive dem.

SommerHerren


19 kommentarer so far
Skriv en kommentar

Rigtig godt indlæg, du har skrevet.

Min første tanke var ligesom Grey: du skriver

Ydmygelse er i min verden ikke beregnet på at nedgøre den underkastede, i mit tilfælde kvinden.

Øh, jo det er! Jeg vil gerne indrømme at mens jeg læste din gennemgang af alle metoderne, blev jeg meget ophidset og tændt. Ydmygelse er nok dét aspekt ved BDSM, der tænder mig allermest.

Men, det er jo netop nedgørelsen og den umenneskelige, urimelige behandling man søger… hvorfor ikke kalde en spade for en spade?

Det der er vigtigt er jo at det kun er i den seksuelle situation, men ønsker den behandling og ikke i dagligdagen.

Kommentar af Mørk Sjæl

P.S. Et andet meget ydmygende aspekt ved gaggen er at man savler nedad sig selv 😉

Kommentar af Mørk Sjæl

@Alle:
Der er selvfølgelig kun tale om min mening og ikke et forsøg på at moralisere. Den ene overskrift er lidt uheldig, men hvis den skal være dækkende så bliver den så kompliceret.

Men jeg skulle nok have brugt nogle eksempler i stedet for at prøve at udtrykke mig generelt. Det jeg mener med nedgøre er at jeg ikke vil bruge udtryk som “værdiløse ko”, “fede læs”, “hængepat”, “du duer ikke til andet end at …”. Udtryk som skal fjerne hendes selvværd. Jeg ser ind imellem noget i den retning. Dog mest i engelsksprogede tekster, må jeg indrømme.

@Grey:

Jeg mener ikke at det er at kritisere en kvinde at forlange at hun skal gå i noget andet tøj. Du kan kalde det opdragelse, hjælp til at behage Herren eller mange andre ting. Men ikke kritik.

Selvfølgelig er det ubehageligt at gå med indkøbsposerne. Det er også meningen. Det understreger magtdelingen. Men det er ikke med til at fjerne hendes selvværd.

Om det er latterliggørelse at stå ved bænken eller om det er ydmygelse, er et gradsspørgsmål. Det er et svært emne og ikke altid nemt at trække en klar grænse.

Det jeg nævner er eksempler som jeg måske kunne finde på at bruge. Om jeg vil bruge dem, afhænger af hvordan jeg vurderer situationen og min partner.

Jeg er ikke flov over det jeg vil gøre, men jeg ville være flov hvis jeg blev betragtet som en man der ikke respekterede kvinder. Det er nok derfor jeg har været så omstændig når vi nu taler om ydmygelse. Uden det store held. 😉

@tøseliv:
Kære trine. Er der ikke en slags sadist gemt i enhver dominerende mand. *S*

@Mørk Sjæl:
Du har nok ret i at jeg ikke har kaldt en spade for en spade. Det er faktisk svært at finde ord som der er nogenlunde enighed om hvad betyder. Jeg håber at hvad jeg har skrevet overfor, bedre forklarer hvad jeg mener.

Kommentar af SommerHerren

@SommerHerren

Det gør det helt sikkert.

Kommentar af Mørk Sjæl

Det er spændende at læse om dit syn på ydmygelse. Jeg er enig med dig i, at der er mange forskellige syn på ydmygelse og jeg læser dit indlæg som dit personlige syn – selvom overskriften ” Hvad ydmygelse som D/s ikke er” godt kan opfattes en smule belærende. Jeg vil påpege et sjovt modsætningsforhold mellem netop afsnittet ”Hvad D/s ikke er” og så afsnitten lige efter ”Hvad er det så”.

Er det ikke at kritisere en kvinde at kræve hun skal gå i andet tøj, end det som hun selv har valgt?

Er det ikke ubehageligt for en kvinde at skulle bære alle indkøbspposerne offentligt mens du går med hænderne i lommen?

Er det ikke latterliggørelse at lade hende stå ved siden af den bænk, hvor hendes herre sover?

Jeg er ikke forarget over dine ideer om ydmygelse og jeg finder dem raffinerede, jeg undrer mig bare over afsnittet før. Det virker som om du er lidt flov over de ting du vil gøre?

Hilsen
Grey

Kommentar af Grey

Hej med Jer,
Spændende indlæg der er her 🙂

Jeg har læst det tidligere på aftenen, men jeg måtte lige tænke lidt inden jeg greb til tasterne.

Hmm.. Nu har jeg skrevet det her indlæg flere gange, og jeg kan ikke lige få det ud jeg vil. Så jeg vil følge med lidt endnu, inden jeg skriver noget af betydning 😉 😉

LK

Kommentar af LilleKvinde

@Sommerherren

Du skriver “men jeg ville være flov hvis jeg blev betragtet som en mand der ikke respekterede kvinder”

Jamen hvor kan jeg bare følge dig for jeg har tit følt – og gør det vel stadig – præcist dette, men jeg synes også det rejser en konflikt i mig selv: Findes der nogen valid undskyldning for at behandle kvinder respektløst i særlige situationer, eller må man bare indrømme, at man er “afvigende” og så glæde sig over at der findes kvinder, som ønsker at lade sig behandle på den måde i særlige situationer?

Kommentar af Grey

Kære SommerHerre

Jeg kan godt lide din opsummering..
“For mig er det vigtigt at kvinden tænker noget i retning af “det her er ubehageligt, men jeg gør det gerne for min Herre” og aldrig “mon han ikke kan lide mig mere” eller “jeg duer ikke”.

Den kompenserer lidt for dine udmærkede forslag til den “lille” ydmygelse. Du har formodentlig ret.. efter en tid vil man måske gøre det som en naturlig ting.
Men f.eks. ideen om gaggen vil nok kræve en del tilvænning.. Du rammer en kvindes ømme punkt.. talen. Hvis du/I fratager os talens brug er det Rendyrket Sadisme..*g*

Til Mr Grey.. Det er muligt der ligger en stille kritik i at vælge andet tøj til tøsen, men det er ikke en hemmelighed, at de fleste mænd generelt gerne så konen/kæresten/kvinden i andet tøj*g* og derfor må betragtes som “normalt”. Forskellen er blot at i D-forhold kan han beslutte det.

Kommentar af tøseliv

@LilleKvinde

Følg du bare med. Dejligt at have dig her. Jeg glæder mig til at læse et indlæg fra dig når du er klar til det.
Spændende indlæg på din egen blog, i øvrigt.

@Grey

Åh ja, vi behøver ingen undskyldning så længe vi blot opfylder kvindens såvel som vores egne behov.
Men vi må nok erkende at vi er afvigere fra “normalbilledet”.

Kommentar af SommerHerren

SommerHerre,

jeg har nydt dit indlæg om ydmygelse og må indrømme, at jeg tænder ret så kraftigt på det, set fra den mandlige side af det. Du omtaler mange forskellige måder at understrege ejerskabet på, lækkert.
Jeg har også nydt alle I andres indlæg, som alle er gode og velformulerede indlæg om emnet.
Ud fra mine tanker vil jeg tillade mig at komme med et par tilføjelser, som jeg godt kunne tænke mig at gennemføre/afprøve:

Jeg bor i Vestjylland, her er det ret så almindeligt med toplæg eller helt nøgen badning, så det vil ikke vække nogen større opsigt. Derfor vil det alligevel være en opgave for kvinden, at efterleve ordren om at bade enten topløs eller måske helt nøgen. Hun vil stadig føle ydmygelsen ved at skulle være mere afklæddt end hun er vant til på stranden.
Når hun vænner sig til at være topøs eller helt nøgen, så er det tid at gå til næstre niveau. Nemlig et niveau, hvor hun tydeligt vil mærke, at folk på stranden lægger mærke til hende. Nemlig ikke topløs, men bundløs. Dvs. iført bikini toppen, men uden bikini bunden. Det vil være unormalt og vil vække opsigt. Det vil øge ydmygelsen ganske væsentligt og vil sikkert nødvendiggøre, at det finder sted på en “fremmed” strand.

Med venlig hilsen

Gråskæg

Kommentar af Gråskæg

SommerHerren,
Tak 🙂

Jeg havde lidt svært ved at få det skrevet jeg gerne ville. Måske netop som Mørk Sjæl skriver, at det er virkelig svært at definere og forklare. Det handler vel også om hvordan humøret er.

Hvis jeg tager udgangspunkt i Dine udtalelser, SommerHerren.

Hvad ydmygelse som D/s ikke er
Se her er jeg ret modsat Dig. Det virker enormt stærkt på mig, når jeg bliver nedværdiget verbalt. Når den person jeg er, nedværdiges, som f.eks. ved at blive kaldt ting. Jeg tænder simpelthen på at blive kaldt ting som f.eks. luder. Det er klart, det har modsat effekt, hvis det gøres foran andre, taget min person som slavinde i betragtning, og min bidende lyst til at gøre Ham stolt, og tidspunktet kan også være yderst dårligt valgt. Men inde for de 4 vægge, der tillægger jeg den form for ydmygelse, ganske meget magt. Men jeg ER også meget sær hvad angår verbale tæsk.

Jeg kan bedst yde, for Ham, hvis jeg på alle måder føler jeg er mindre værd end Ham. Der hjælper den verbale ydmygelse rigtig meget. Vælg de rigtige ord, så kan Han få mig lige præcis derhen Han vil. Om det er ophidselse, vildskab, sindsstilhed eller andet, ja så er det bare at vælge ordene med omhu.

Men offentligt, der ville jeg også føle det forkert at blive ydmyget f.eks. i kostume, eller med ord. For ganske som Dig, ønsker jeg, at Han er stolt, og det gør mig stolt, og forstærker mig!

“Hvad er det så?”
Her har Du fat i nogle ting, jeg finder fuldkommen uacceptabel! Dertil skal siges, at jeg da ville gøre det hvis jeg blev bedt om det, men det vil ikke på nogen måder forstærke mit bånd med “Ham”, hvis Han opfører sig sådan. Som f.eks. at lade mig bære indkøbsposerne. Undskyld mig. Men magen til egoisme og dovenskab skal jeg lede længe efter. Jeg er ganske lille, og Han ville uden tvivl kunne bære de poser uden de store gener. Til gengæld kunne jeg forslæbe mig, miste min energi osv. Jamen hvis det er det Han gerne vil, jamen bevares, så gør jeg det da gerne. Men min opmærksomhed ville ikke falde på Ham, men på mine omgivelser. Jeg ville lægge min energi, udover den jeg bruger til at slæbe poserne, i de andre og deres observationer, hvisken og småfnisen i hjørnerne. Han ville med garanti ikke få den virkning Han ønsker, med mindre Han vil ha en undskyldning for at flå mig rundt senere.

Det samme med at stå op og spise. Hvad er det Du vil vise? Magt? Over hvem? slavinden? Måske er det mig der er underlig, men jeg tvivler på det ville have rette effekt på mig. Uden jeg selvfølgelig ved hvad det er Du vil med disse ting. Jeg læser det som at Du vil vise ANDRE, at Du har magten?

Den med at forløse Ham, mens Han ser film. Den er temmelig provokerende synes jeg 😉 Det har jeg altid synes! Og er blevet udsat for det i lange perioder hver dag. Det blev aldrig en vane. Jeg hadede det, på den gode måde 😉

Ahh Du har virkelig sat mine tanker på en prøve her!!

Halsbånd, neje – Der deler jeg Din mening til fulde! Jeg kan forsikre Dig for, at bærer jeg Hans halsbånd, finder Du ikke en slavinde der er mere stolt 😉

Jeg ville gerne skrive en masse, men det er svært. For i virkeligheden handler det vel om hvem man er, og hvem Herren er.

Men en ting jeg finder meget ydmygende, er at blive tysset på. Eller hvis Han afbryder mig midt i en tale f.eks. Eller.. Hvis Han svarer for mig, på spørgsmål der egentlig er stillet til mig. Se det er virkelig noget der rammer mig hårdt, og er meget ydmygende for mig, for jeg er nød til at lade Ham gøre det. Et MEGET tydeligt tegn for mig, at jeg er under Ham.

Det med påklædning Du skriver om, Herren er fuldt påklædt, slavinden er ikke. Se det er ikke spor ydmygende for mig. Tværtimod!! Det er forstærkende for mit sind, og får mig til at yde mere.

Jeg kommer til at tænke på, at jeg engang fik en flad i et supermarked! Lige midt i køen. Glemmer det aldrig! Det var ydmygende!! Men ikke så meget på grund af fladen. Den var heller ikke særlig hård. Nej nej.. Det var pga. Hans virken efterfølgende.

Fladen landede på mig, Han smilte, hviskede mig i øret, og bad mig højlydt udbryde hvor meget jeg elskede Ham. Aus! Den sad!!

Det var blot mine småtanker der som altid fylder aaalt for meget!! 😉

Hav en fortsat god weekend!

LK

Kommentar af LilleKvinde

Kære SommerHerre

Jo.. der er formodentlig en lille sadist gemt i alle dominerende mænd.. det er bare ikke alle mænd der ER dominerende..*s*

Netop emnet ydmygelse “fylder” ret meget hos mig. Jeg har det svært med nogen former.
Der var på et tidspunkt en Herre der skrev til mig, at han godt kunne tænke sig at se mig med en dildo… med hundehale påsat.. i måsen. At se mig kravle rundt sådan.
Ærligt.. jeg kan grine af den.. men for mig er det udelukkende ydmygelse, som ville nedbryde min selvrespekt.
Eksemplet ved jeg at mange vil “forsvare” med, at det er en magtdemonstration .. og det er det bestemt også. Men målet er vel ikke at nedbryde partnerens selvrespekt.
Jeg har forsøgt at beskrive det med; Ydmygelse for ydmygelsens skyld tænder mig af.
Men en demonstration af en Herre’s dominans er ydmygende.. SKAL være det.

Kommentar af tøseliv

Ydmygelse er noget af det sværeste at forstå og forklare at man har lyst til at blive frivilligt udsat for – og endda at tænde på seksuelt.

Smerte er nemmere. Det er noget med fysiologiske årsager og stoffer, der bliver udløst i kroppen.

Men ydmygelse…

Kommentar af Mørk Sjæl

@Grey

Er det ikke netop pointen? At der er kvinder (og mænd), der ønsker at blive behandlet respektløst i særlige situationer?

Kommentar af Mørk Sjæl

@LilleKvinde

Tak for din lange kommentar. Den er bestemt ikke for lang. Og jeg kender da selv til at humøret skal være der, ellers kan jeg heller ikke skrive.

Jeg finder det interessant hvor forskellige vi kan være. Hvor stor forskel der er på hvad man tænder på. Jeg mener at man som Herre har pligt til at være opmærksom på hvad tøsen tænder på. Og bruge det det. Uden selvfølgelig at falde i den anden grøft og udelukkende behage tøsen.

Den med poserne er jeg faktisk selv splittet på. På den ene side synes jeg at den demonstrerer magtforholdet, på den anden side vil jeg gerne optræde som en gentleman over for min kvinde. Kærlig, men bestemt. Men selvfølgelig kan den ikke bruges hvis kvindens fysik ikke er til det.

Det med at stå op og spise var ment inden for hjemmets fire vægge. Ikke som en demonstration over for andre. Her er jeg blevet inspireret af at i (meget) gamle dage var det nogen steder på landet normalt at kvinderne stod op og spiste mens mændene sad ned.

Du har helt ret i at det handler om hvem man er. Og så sandelig også hvem tøsen er. Herren skal beslutte hvad han synes er det rigtige for sin tøs. Og derfor må han kende hende godt.

Det med at Herren svarer for tøsen kan jeg godt se må være meget provokerende. Men også en tydelig demonstration af hvem der bestemmer. Jeg kan godt lide tanken. Brugt med omtanke, naturligvis.

Jeg kan virkelig godt lide lussingen i supermarkedet. Det kræver mod, også af Herren, at gøre sådan. Men en magtfuld demonstration.

Du spurgte om det drejer sig om at vise magten over for andre. Det gør det ikke. I hvert fald ikke for mig. Men det at der er andre tilstede, gør magtdemonstrationen meget mere tydelig. Hvis tøsen må stå op at spise, mærker hun det på sin krop. Men lussingen ville ikke have haft samme virkning hjemme.

Igen tak for dine mange tanker. De sætter tanker i gang hos mig. Ydmygelse er et spændende emne, og der er fascinerende så forskellige opfattelser der kan være af den samme ting.

Sommer

Kommentar af SommerHerren

Den er svær den med ydmygelse, for mig er der den gode og den dårlige ydmygelse, Nogle ting kan gå ind og gøre mig meget meget ked af det, det kan eks. være når Herren kalder mig uduelig af en eller anden grund bliver jeg dybt ulykkelig over lige præcis det ord, det er ydmygende syntes jeg.
Så er der den fede ydmygelse, når Herren tager fat i mit hår foran alle i familien, han markerer lige sin magt, men han gør det på ingen måder diskret men det kan være ydmygende fordi det foregår foran familien, men på den anden side er det der jeg bliver mindet om hans kærlighed til mig, men også min plads.
Balancen mellem den gode og den dårlige ydmygelse er svær at definere, jeg tror det afhænger af personen.
For jeg tænder som lillekvinden på at blive kaldt luder osv. under legen, men råbte han det op i supermarked ville det nok have modsat effekt.

Kommentar af Tøsens verden

Kære SommerHerre

Jeg bliver mere og mere forvirret af alle kommentarerne både fra dig og fra læserne. Mere og mere usikker på hvor jeg selv er i alt dette… Dejligt at få rokket lidt ved sin opfattelse.. se tingene fra en anden vinkel.

Kommentar af tøseliv

@Tøsens verden

Balancen mellem den gode og den dårlige ydmygelse er meget svær. Det har jeg i hvert fald lært af denne diskussion. Jeg tror at nøgleordet er kommunikation. Selv om jeg ved at det er lettere sagt end gjort. Og så kræver det forståelse fra Herrens side og tolerance fra kvindens.

@Tøseliv

Jeg synes også at det er dejligt at få rokket ved sin opfattelse. Det har jeg også fået.

Kommentar af SommerHerren

@tøseliv:

Jeg er enig i din opdeling af ydmygelsen. Du skal bare være opmærksom at det der er magtdemonstration for den ene, kan være ren ydmygelse for den anden. Dit eget eksempel viser dette tydeligt. Så man kan let gå forbi hinanden.

@Mørk Sjæl:

Enig, jeg kan heller ikke forklare det. Heller ikke hvorfor jeg selv tænder på det.

@Gråskæg:

Jeg kan godt lide din idé. Jeg har selv tænkt på topløs og nøgenbadning. Men har aldrig tænkt på det med top uden bund.

Kommentar af SommerHerren




Skriv en kommentar